Vánoční dárky

19.11.2025
Hračka má v životě dítěte nezastupitelné místo. Proč, to by bylo na samostatný příspěvek. Takže jejímu výběru je třeba věnovat pozornost. Hraček není třeba velké množství, jde spíše o jejich kvalitu. A tu můžeme posuzovat podle kritérií:


1. Věk a úroveň vývoje dítěte - aby se s ní dobře manipulovalo.
2. Materiál - nejlepší je dřevo či látka. Dřevo je příjemné na dotek a podporuje senzomotorické vnímání dítěte.
3. Barva - výrazné barvy potřebují jen novorozenci. U starších dětí je přemíra barev naopak rušivá, zatěžuje soustředění dítěte. Ideální tedy přírodní či pastelové tóny. A samozřejmě musí být zdravotně nezávadné.
4. Podpora tvořivosti - čím univerzálnější hračka, které má mnoho využití, tím lepší. Díky tomu se rozvíjí tvořivost, představivost a fantazie dítěte. Takové značky se označují jako open ended toys, protože jejich využití je nepřeberné.


Při koupi nové hračky přemýšlejme, co děti baví, v čem potřebují podpořit, co už mají a s čím to půjde kombinovat. Je takém vhodné sledovat, zda má dítě k dispozice různé typy hraček, ty dělíme na: 

Hračky motorické – pomáhají dětem používat a rozvíjet různé svalové skupiny. Řadíme sem hračky podporující hrubou motoriku (houpací prkna, trampolíny, žebřiny, odrážedla, švihadla, míče) i jemnou motoriku (vkládačky, navlékání korálků, kostky, stavebnice).

Hračky kognitivní – hračky rozvíjející myšlení dětí. Na trhu jsou různé logické hry, tangramy, skládačky, puzzle. Ale také stavebnice, které dítě skládá podle plánku. Mezi kognitivní bych zařadila i hračky umožnující badatelské činnosti, např. lupy, mikroskopy, odměrné válce, trychtýře, nálevky, zkrátka předměty umožňující přicházet věcem na kloub a řešit nějaký problém.

Hračky imitační – podněcují námětové hry dětí. V dnešní době je možné zakoupit i skutečné předměty, funkční, jen zmenšené pro děti. Děti tak mohou doopravdy zametat, okopávat záhonek, zalévat květiny. Patří sem kuchyňky, domečky pro panenky, panenky, autíčka, vláčkodráhy, různé převleky. U převleků opět platí, že mnohdy stačí pořídit různobarevné kusy látek, rozličné čepice, šátky, doplňky, které dítěti umožní vytvořit si kostým právě takový, jaký potřebuje. Z hlediska rozvoje vhodnější než propracované princeznovské šaty.

Hračky tvořivé – jakékoli výtvarné pomůcky, barvy, pastelky, ale také hudební nástroje či loutky a maňásci.

Hračky společenské – umožňují rozvíjet sociální dovednosti a vyžadují interakci alespoň dvou dětí. Mnohé ze stolních her jsou zároveň hry rozvíjející myšlení či motorické dovednosti. Některé stolní hry se prodávají i v maxi velikostech, takže umožňují hru více dětí na koberci ve třídě. 

Kolik je moc a kolik je málo? Tak pár tipů pro rozhodování: 

🎁 Moc podnětů dítě rozptyluje a brání mu se soustředit. Čím mladší dítě, tím to platí více. Takže pokud je dárků moc, paradoxně si to užije méně
🎁 Pro pocit štěstí je důležité usilování. Pokud dítě dostane vždy vše a hned, neuspokojí ho to
🎁 Dejme si práci zjistit, co si dítě opravdu přeje a snažme se to splnit (nejde-li například o živou žirafu). Ano, některá přání jsou zvláštní (třeba banán 😁) , ale jejich splnění udělá radost
🎁 Nepodléhejme reklamě, co vše dítě potřebuje za hračky a rozvíjející pomůcky. Nepotřebuje a jeho vývoj to neohrozí. Naopak méně hraček způsobuje, že dítě jejich potenciál využívá naplno. Rozvíjí se jeho tvořivost a fantazie
🎁 Vánoce nejsou o hromadě dárků 🙂
🎁 Raději si děláme radost průběžně ❤️