Stromy, listy a plody
05.11.2025
Záměrem je seznámit děti s významem stromů pro celý ekosystém.
Vycházky ven:
- hledání různých druhů stromů, sběr jejich listů a plodů, třídění, porovnávání
- poměřování, odhadování výšky, staří (nejstarší, nejmladší), zkoumání letokruhů
- zjišťování stavby stromu - vyvozování rozdílu mezi stromem a keřem
- rozlišování druhů stromů - listnaté - ovocné - jehličnaté, zkoumání rozdílů
- tvoření modelu stromů z přírodnin
- mandaly z listů a spadlých plodů
- otisky přírodnin do modelíny, frotáž kůry
- sběr listů a tvoření herbáře
- pravidelné fotografování stromu a sledování jeho proměn
- k čemu potřebujeme dřevo - oheň, vaření, pečení brambory
- sbírání kaštanů a žaludů pro zvěř na zimu
- podzimní sázení stromů a keřů (Den stromu 20.10.)
Ve třídě či doma:
- stavba či kresba modelu stromu a jeho pater, přiřazování živočichů k částem, které využívají
- hledání předmětů ze dřeva
- vaření šípkového čaje
- řazení obrázků fáze růstu stromu či keře
- výroba listového pexesa z kartonu a lisovaných listů
Hudební činnosti:
- poslech A. Vivaldi Podzim - tanec se šátky
- píseň Stromy (Svěrák a Uhlíř)
- rytmizace pomocí různých druhý přírodnin
Výtvarné a rukodělné činnosti:
- otisky listů a jejich dokreslování
- výroby listů z hlíny či samotvrdnoucí hmoty
- koláže z listů a papíru
- kresby žilek listů
- vitráže z listů do oken
- omotávání či provlékaní vlny u listů vyrobených z kartonu
- dokreslování poloviny listů, listové leporelo
- výroba lodičky či praku ze dřeva (práce s nožem pod dohledem, smirkový papír)
- výroba stromu z papírových ruliček či kartonů
- rozfoukávání tuše a dokreslování stromu, keře
- výroba pana Větvíka - omotávání klacíku vlnou
- výroba zvířátek z kaštanů a žaludů, navlékání jeřabin či šípků
- tvoření s jeřabinami
- Grafomotorika - padající list, strom, žilky v listu, kaštan apod.
Pokusy:
- Jak listy dýchají
- Zkoumání žilek v listu
- Barvy listu na podzim
- Putování vody dřevem
- Vlhkoměr ze šišky
- Fosforeskující dřevo
Knihy k tématu
- Bajerowiczová, K. (2023). Strom. Fragment
- Čupová, Z. (2024). Stromové. Albatros.
- Jeffers, O. (2018). Tady jsme doma: planeta Země pro úplné začátečníky. Euromedia.
Marianová Lukešová, T. (2023). Stromolelo. Meander.
Marianová Lukešová, T. (2022). Keřolelo. Meander.
Mìchalìcyna, K. (2023). Kdo roste v parku. Host.
Mìchalìcyna, K. (2019). Kdo roste v parku. Host.
Mìchalìcyna, K. (2020). Kdo roste v lese. Host.
- Vostradovská, T. (2016). Hravouka. Běžíliška.
- Wiehle, K. (2022). Můj malý les. Alferia.
- Wohlleben, P. (2019). Slyšíš, jak mluví stromy?: co všechno můžeš objevit v lese. Kazda.¨
před spaním:
- Malý, R. (2017). František z kaštanu, Anežka ze slunečnic. Meander.
Další materiály, které využíváme:
- Stromové pexeso - PEXETRIO
- Já strom - Pipasik
- Expedice příroda: 50 stromů - Mindok
