Stravování ve školce

02.02.2025

Další téma, o které jste si psali. A další oblast, kde dochází k nedorozumění mezi rodiči a školkou. Co tedy školka dle RVP PV (2025) musí: 

Dětem je nabízena pestrá a vyvážená strava. Stravování probíhá s respektem k dítěti.
Mateřská škola vytváří podmínky pro samostatnost dítěte při stolování. Je podporována kultura stolování

Nebudeme psát, co školka musí z hlediska vyhlášky o stravování, snad jen to, že z hlediska této vyhlášky jí nic nebrání vyhovět dietním opatřením, pokud má dítě nějaká omezení. Jinak je zásadní pravidlo, že i u jídla respektujeme dítě. Nechce jíst? Nemusí. Nesmíme jej do jídla nutit. I trvání na tom, že musí ochutnat, je nucení. Špatně je taky odměňovat sladkostmi. Dle RVP PV na to máme jít fikaně, hledat cesty, jak u dítěte podpořit chuť k jídlu.

Ideální je v tom příklad, takže třeba my jsme jedli s dětmi (ano, u těch pidi stolečků) a náležitě dávali najevo, jak si to užíváme. Praxe, kdy si učitelka při vycházce s dětmi jde koupit pizzu se slovy: "Dneska máme tu hnusnou rybu", je přes čáru. Důležitá je možnost volby. U nás si třeba určovali velikost porce. Naše zlatá paní kuchařka opravdu s výdejem čekala, až si dítě řeklo. I kdyby to byl jeden brambor. Děti měly na výběr ze tří druhů zeleniny či ovoce, tří druhů nápojů, které si samy nalévaly ze džbánů, chleby si mazaly samy (i tříleťáci), nandávaly si samy saláty, kompoty, ovesné kaše či jogurty. Viděli jsme i MŠ, kde si děti samy nalévají polévku., či kde mají během celého dne k dispozici ovocný bar (chlazený, to už je skoro sci-fi)

Tato samostatnost nejenže ovlivňuje chuť dítěte k jídlu, ale je i jedním z požadavků RVP. MŠ musí připravit takové podmínky, aby dítě v této oblasti mohlo jednat samostatně. Jeden z výsledků učení předškolního vzdělávání zní: zvládá sebeobsluhu. Takže předškolák si vážně má umět nalít pití, prostřít, namazat chléb.


Pro rodiče je důležité vědět, že školka dítě do jídla nutit nebude. Ale zároveň by ho neměli nějak ponoukat, nosit mu náhradní jídlo, když mu běžné jídlo nechutná a zkrátka přijmout, že ke vzdělávání patří, že se dítě učí jíst nová jídla a stolovat kulturně. Takže třeba sedět u stolu a jíst příborem. Zrovna v této oblasti je spolupráce rodiny a školy hodně důležitá...