Spaní ve školce
Jak je to se spaním ve školce? Musí děti spát? Nemusí? Tato otázka je častým zdrojem konfliktů mezi rodiči a učitelkami. Níže je přesné znění, jak to je v pravidlech, tedy v RVP PV( NPI, 2025).
"Součástí denního režimu je prostor pro odpočinek dětí po obědě."
" V denním režimu je respektována individuální potřeba aktivity a odpočinku každého dítěte."
Věc se má tak, že po obědě musí následovat odpočinek v podobě relaxační činnosti. To je třeba čtení pohádky, zatímco děti leží a odpočívají. Ale pak musí být dětem, které neusnou, umožněno věnovat se jiné klidové činnosti, zatímco ostatní spí (viz metodické pokyny k RVP PV). Není možné je držet na lůžku a dovolit jim vstát jen o něco dříve než ostatním. Jak to ale v praxi dělat, hodně závisí na možnostech školky. Ale argument, že učitelka potřebuje zapsat, uklidit, hlídat spící děti atd. neobstojí. Zkrátka nespavec odpočívá třeba půl hodiny, pak už ho nelze nutit ležet. Nelze to určovat věkem, předškoláci nespí, menší ano. Musí se to řídit jejich individuální potřebou, takže klidně předškolák chrní a tříleťák si něco skládá.
Eva měla ve třídě relaxační koutek s kobercem a polštáři, takže děti, které nespaly, si tam chodily prohlížet knížky, skládat puzzle, mozaiky atd. Ondra měl vždy na spaní tolik dětí, že neměly kam jít, všude byly postýlky. Tak se to řešilo knížkami a hračkami do postele.
Nutno říct, že dopolední akce jsou ve většině školek tak náročné (zkuste si třeba v tomhle počasí dvě hodiny běhat parkem), že po vydatném obědě usnuly skoro všechny děti. I ty, co doma po obědě neusnou ani omylem. Zkrátka to potřebovaly.
Sami máme nespavce, ale ve školce usne. Aby večer doma nestrašil do noci, řešíme to omezením cukru v odpoledních hodinách a extra pohybem venku před večeří.
Asi to nejde nastavit úplně ideálně. Učili jsme ale děti vzájemnému respektu - někdo spát potřebuje, tak teď vydržím být v klidu, ať může usnout, potom si jdu dělat své.

