Rodina a školka

Rodiče, učitelé, pozor, další okénko z nového kurikula pro mateřskou školu. Jak to tedy má vypadat ve vztahu rodiny a mateřské školy? Vlastně pořád stejně, nic nového na scéně není, jen se zdůrazňuje, že spolupráce je opravdu důležitá. Rodina a škola jsou rovnocenní partneři, ani jeden není víc. Jde jim o stejnou věc, aby dítěti bylo dobře, bylo spokojené a rozvíjelo svůj potenciál na maximum.
Zaměstnanci školy přistupují k jednotlivým rodinám s porozuměním a respektem, vytvářejí podmínky ke spolupráci, chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost informací, které jim byly svěřeny.
Mateřská škola ve spolupráci s rodinou vytváří podmínky pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami.
Mateřská škola umožňuje zákonným zástupcům podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se vzdělávání i různých programů.
Mateřská škola nastavuje systém předávání informací o pokrocích v učení, vývoji a další podpoře rozvoje dítěte.
Mateřská škola podporuje informovanost zákonných zástupců o podmínkách plynulého přechodu dítěte z mateřské do základní školy.
Mateřská škola informuje zákonné zástupce o možnostech spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a dalšími odborníky.Když to shrneme:
1.) Za vzdělávání a jeho výsledky jsou zodpovědní RODIČE. Takže ne, že dám dítě do školky a čekám, že oni mi ho vychovají, naučí a připraví do školy.
2.) Mateřská škola je zodpovědná za to, aby nastavila a rodičům představila možnosti, jak se do toho vzdělávání mohou zapojit.
To zapojení je velmi široké - spolu nastavit, jak bude probíhat adaptace na školku, domluvit se, v čem jako rodič můžu pomoci. Rodič se může spolupodílet na vzdělávacím programu. Společně řešit, jak dítěti pomoci. Sdílet průběžně, jak se dítěti daří. Ideální jsou individuální schůzky (tripartity) s rozhovorem nad portfoliem, které si dítě (spolu)vede. MŠ musí brát zřetel na přání rodičů, případně vysvětlovat a hledat společně řešení (některá očekávání jsou nereálná). Rodič se ale musí zajímat.
A tady je kámen úrazu. Vždy je to o lidech. Někde to funguje bezvadně, jinde jsou rodiče bráni jako obtížný hmyz a každý požadavek je neřešitelný problém. Jinde škola chce a rodič chce mít klid. Jediný, kdo to může změnit, je ale ta škola. Systematickou prací a osvětou, že rodiče jsou klíčové osoby.
Musím říct, že jako učitelům se nám tohle snad dařilo. S rodiči jsme měli bezva vztahy. Jako rodičům nám to moc nejde, protože ze strany školky nevnímáme ten prostor a ochotu brát vážně, co říkáme.
