Přechod do školy

26.01.2025

Plynulý přechod do školy je velké téma, které doznává díky revizi RVP PV mnohých změn. Doslovné znění z RVP PV uvádí: 

RVP PV definuje pojetí a cíle předškolního vzdělávání, vymezuje klíčové kompetence a jim odpovídající vzdělávací strategie, určuje vzdělávací obsah. Na tyto atributy předškolního vzdělávání plynule navazuje základní vzdělávání, které zejména ve svém počátku uplatňuje stejné vzdělávací strategie. Tím umožňuje dítěti postupně se adaptovat na změnu prostředí, přijímat nové povinnosti a výzvy, přijmout sociální roli žáka. V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je tato návaznost podchycena v klíčových kompetencích, základních gramotnostech, vzdělávacích oblastech a průřezových tématech.
Očekávané výsledky učení v klíčových kompetencích a vzdělávacích oblastech z RVP PV dávají učiteli v 1. ročníku základní školy představu o tom, k čemu jsou děti v předškolním vzdělávání vedeny a co obvykle na vstupu do základního vzdělávání dokážou. Učitel na tyto výsledky navazuje s respektem k jejich aktuálním potřebám, možnostem a zájmům.

Přeloženo: dosud byla běžná praxe, že se MŠ u předškolních dětí stávaly "školou". Vytrácela se spontánní hra, přidalo se na sezení u stolu, pracovních listech a množství úkolů. Teď se naopak má škola přizpůsobit způsobu práce v MŠ a stavět na tom, co se v ní má dítě naučit ( s tím také souvisí rušení známkování či plánované změny v dokladech). Proto i v RVP ZV je uvedeno, na jaký výsledek učení škola navazuje. Pro školní připravenost jsou sledovány kompetence dítěte, tedy to, aby bylo schopné samostatně fungovat v novém prostředí. Domluvilo se, umělo si poradit, soustředit se, říct si o pomoc, bylo zvídavé atd. Rozhodně nemusí umět se podepsat, psát číslice, pojmenovat geometrické tvary. Má ale přemýšlet, chápat kauzalitu, orientovat se v čase, v ploše i prostoru, být samostatné...
Až někde uvidíte seznam, co nacvičit na zápis (kam teď dítě ani nemusí), vydechněte. Není to třeba. Místo toho pracujme na té samostatnosti...