Pobyt venku

04.03.2025

Reakce na vaše dotazy, jak je to s pobytem venku. Nutno říct, že tady se primárně musí škola řídit vyhláškou a ta říká, že venku je třeba být maximálně možnou dobu. Což je dost nešťastné vyjádření, zejména v kombinací s informací, že dobu venku upravujeme dle klimatických podmínek. Takže spadne pár kapek a někdo řekne, že se venku být nedalo... Myšleno to bylo ale tak, že venku jsme co nejvíce. Klidně od rána.

Mateřská škola zajišťuje každodenně dostatek volného pohybu ve třídě i venku.


Nový RVP PV pak akcentuje, že venku mají mít děti dostatek volného pohybu (takže ne obejít ve dvojicích sídliště). V metodickém pokynu je pak akcentováno to, co by mělo být samozřejmostí. Pobyt venku je rovnocenný pobytu ve třídě. Není to tak, že ve třídě si uděláme to klíčové, to vzdělávání, a pak jdeme na chvíli ven. Vzdělávání probíhá stále.


Venku můžeme malovat, zpívat, cvičit, rozvíjet gramotnosti... můžeme tam i svačit, my tam někdy i odpočívali po obědě...  Stále ale mysleme na to, že v MŠ má dominovat spontánní a nepřímo řízená činnost.
Osobně moc nechápeme, proč jsou děti ve školkách tak málo venku. Vždyť je jim tam dobře. Eliminuje se stres, hluk, děti se lépe soustředí. Pro duševní pohodu je to jeden z pilířů, i se teď prosazuje do psychoterapie. Pro zdraví dětí, fyzické i duševní toho uděláme hodně, pokud jsme s dětmi venku. A vztah k přírodě také nerozvineme sezením ve třídě a učením se o ní 😉.