Digitální gramotnost

10.02.2025

Další téma, o které jste si psali. Pro některé strašák, někde to zase přehání a mají tablet pro každé dítě. Digitální kompetence a její rozvoj je nově zařazena i do předškolního vzdělávání. Co to obnáší, jaké jsou výsledky učení na straně dítěte a jakých rizik se musí mateřská škola vyvarovat?

"Dítě se seznamuje s možnostmi využívání digitálních technologií. Rozvíjí své informatické myšlení."
"Využívá digitální technologie k badatelským činnostem a poznávání světa kolem sebe."
"Rozlišuje přínosy a rizika používání digitálních technologií."
"Uplatňuje informatické myšlení, pracuje s algoritmy."

 Co to znamená v praxi?
"Dítě využívá digitální technologie jako doplněk k získávání informací a k vlastnímu učení. Doplňuje si tím informace, které nemůže získat jinak. S pomocí digitální mapy dítě plánuje, prochází nebo kontroluje trasu, zaznamenává značky/piktogramy. Digitální lupu nebo mikroskop používá k prozkoumávání detailů různých objektů. Získané poznatky ze svých objevů porovnává s informacemi z jiných zdrojů a dosavadními zkušenostmi. Výsledky svého bádání ověřuje. K zachycování událostí, činností a změn používá digitální fotoaparát nebo tablet." Tolik metodický pokyn. Zjednodušeně řečeno jde o to, abychom digitální vymoženosti využívali s rozumem a hlavně funkčně. Ne jako zdroj zábavy. Učili děti znát rizika, přemýšlet a zkoumat zjištěné. Informatické myšlení v sobě zahrnuje schopnost analýzy a syntézy, dedukce i indukce, chápání posloupnosti kroků. Takže i hraní obyčejných stolních her rozvíjí část toho, co řadíme pod digitální gramotnost. Nebo pečení podle receptu. Nebo skládání papíru podle návodu. Zkrátka rozvoj digitální gramotnosti neznamená, že děti postavíme k hrám na interaktivní tabuli nebo počítači.